Dues excursions als llacs de Tristaina - per posar-se en forma

El segundo lago deTristaina, Andorra.  Foto: P. Mikhelson

Dificultat: mitjana.  Desnivell: 280 m (A) / 106 m (B).
Punt de sortida: estació d'esquí d'Ordino Arcalís

Sens dubte, els llacs de Tristaina són uns dels favorits entre les excursions a Andorra, ja que són assequibles des de la carretera. També ho són per la flora i la fauna, i pels camins ben marcats. Hi ha alguns trams que requereixen una mica mñes de concentració per a no caure (excursió A).

Existeixen diferents camins al voltant dels llacs. Això els permetrà acotar l'excursió si senten algun tipus de cansament. Aquesta varietat fa que els llacs de Tristaina siguin una bona excursió pel primer dia, sobretot pels que desitgen veure un llac d'alta muntanya sense necessitat de caminar durant hores.

Pasando el río del segundo lago a Tristaina, Andorra.  Foto: P. MikhelsonPescando en el segundo lago de Tristaina,  Andorra.  Foto: P. Mikhelson

A continuació, li expliquem l'itinerari de dues excursions. La A és més difícil que la B, com hauran pogut veure al mapa, sempre poden canviar de destinació una vegada hagin arribat al segon llac.

Excursió A (desnivell: +280 m, pujada: 1h20, tornada: 1h20)

0:00 h: Coma del Forat (2'200 m):
El camí comença darrera del restaurant de dalt de l'estació d'Ordino-Arcalis (on s'acaba la carretera esfaltada). Agafar el camí ben marcat que talla el prat de Coma Forat.

0:25 h: Collet (2'330 m):
 A l'arribar a l'entrada del circ de Tristaina, agafar el camí de l'esquerra del segon llac (estany del Mig).  Pujar el flanc de la muntanya, cal anar amb complte al arribar a dalt donat que la pendent és abrupta.

1:20 h: Cota (2'500 m):
Passsar per darrera del tercer llac (estany més amunt), per sota de la cadena Tristaina. Des d'aquí té una vista fantàstica dels tres llacs (un sota l'altre).

2:00 h: Basses (2'430 m):
Quan hagi passat l'últim llac, arribarà als llacs que es troben a sota del coll de l'Arbella.

2:20 h: Collet (2'330 m):
Passar per sota del llac del mig (estany del Mig) i tornar a pujar al port pel mateix lloc que quan ha entrat al recorregut de Tristaina.

2:40 h: Coma del Forat (2'220 m):
Tornar al restaurant de Coma del Forat pel camí de pujada.

La subida al primer lago de Tristaina. Foto: P. Mikhelson
La pujada als llacs ofereix una vista magnífica de la vall d'Ordino.

Excursió B (desnivell: +106 m, pujada: 0:50 h, tornada: 0:45 h)

0:00 h: (vora de la carretera, 2'200m):
Quan pugi al cotxe, passi el monument (una roda gegant de metall) i aparqui el seu vehicle 300m més a dalt, just després d'una pujada que quedarà a la seva dreta. Baixi fins al riu, passi el pont i comencia pujar quedant-se a l'esquerra d'aquest.

0:20h : (primer llac, Estany Primer, 2'249 m):
Passar el port, baixar al primer llac i pujar pel costat dret d'aquest fins al segon llac.

0:35 h: (segon llac, Estany del mig, 2'287 m):
Des d'aquí, pujar al tercer llac, que es troba just a radera d'aquest.

0:50 h: (tercer llac, Estany de Més Amunt, 2'306 m):
Des del llac, baixar per l'altre cantó dels llacs. Quan estigui al segon, pot tornar a pujar cap al collet (2'330m) i tornar a baixar al restaurant del Coma del Forat (veure excursió A) o baixar el primer llac fins a arribar al cotxe pel mateix camí que de pujada.

Carte de la region

aquest mapa ha estat extret d'un llibre anomenat "30 excursions interessants pels camins de les parròquies d'Ordino i La Massana" en venta a l'oficina de turisme de La Massana. Preu: 3,00 Euros.

Per arribar al punt de sortida d'aquesta excursió des del seu apartament amb cotxe, baixi a La Massana (5 min), després vagi a Ordino (5 min) i vagi en direcció a l'estació d'esquí d'Ordino-Arcalís (20 min). Passi la estació, continui pujant i passi davant del monument de la roda de metall. La excursió B comença a 300m més amunt, a la seva dreta. L'excursió A queda radera del restaurant que es troba més a dalt (on s'acaba la carretera esfaltada).
Le premier lac de Tristaina, Andorre.  Photo: P. Mikhelson

Menú:
Drets reservats 2001-2010 sobre les fotos i el text.